Islamic Widget

Carian dalam blog ini

Wednesday, May 11, 2011

Aroma Terbaik…….The Best Aroma!

Kali ni jom kita berkongsi tips tentang aroma terbaik bagi RBW kita. Tips ini boleh diaplikasikan kat RBW lama (yg belum ada burung la) dan RBW baru…..bagi saya ianya boleh dikatakan ditahap WAJIB (rasanyalah). Tips ni saya belajar kat otai-otai Swiftlet Farming dari Indonesia, Malaysia, Thailand dan Vietnam.
The best aroma in swiftlet farming is the “GUANO” atau birdshit atau najis walit. Kenapa ye….why…why….sebab ianya adalah swiftlet natural aroma dan sesuatu yang original memang tak bleh lawan punya. Paling berkesan pakai fresh punya najis walit yang basah-basah tu. Kalau takde yang kering pun boleh.  Mana nak dapat najis ni?......boleh beli dari RBW yang dah berjaya. Atau mintak je ihsan (free la tu) dari RBW member yang dah berjaya. Selain itu, penggunaan najis walit ini terbukti paling lama bertahan iaitu selama 6 bulan berbanding artificial aroma. Yang penting ianya paling murah dan kalau tak jadi pun tak lah ralat sangat rasanya……betul tak.

Secara ringkasnya ada 4 tempat  perlu kita aplikasikan aroma ni:
1.      Lantai:
Bagi lantai ni kita boleh letak najis walit 3 cara. Pertama, basahkan lantai dan taburkan  terus najis walit atau bancuh dulu najis walit dengan air kemudian baru apply kat lantai. Saya tak berapa prefer cara ni sebab nanti susah kita nak kenal pasti new birdshit spot. Cara kedua, sediakan bekas yang diisi dengan pasir, kemudian masukkan najis walit dan gaulkannya dengan pasir sambil disiram dengan air. Ketiga, letak je najis walit yang dalam guni cam tu je dalam RBW.
2.      Dinding:
Sediakan dulu air yang telah dibancuh dengan najis walit (ukuran agak-agak je jangan pekat sangat), kemudian biarkan selama seminggu. Lepas tu sapukan air bancuhan ini ke dinding (pakai roller cat) lebih kurang 50 cm dibawah papan nesting. Ada sesetengah pemilik tu menyapunya sehingga ke bahagian luar RBW mereka. Rasionalnya mungkin untuk memberi first impression smell sebelum walit menjenguk ke dalam RBW. Kekerapannya…….sapulah sekali sebulan cuma masa nak sapu ni off kan dulu semua suara biar walit keluar dulu (kalau adalah).

3.      Nesting Plank:
Bagi papan pembiakan ni kita tak boleh pakai najis walit. Kalau sesiapa letak najis walit kat nesting plank konpem takde walit masuk tidur. Dia pun buang najis atas lantai, ni kita nak letak najis tempat dia tidur pulak.
Jadi, bagi nesting plank ni kita cuba pakai telur itik dulu sebab kosnya murah je. Sebiji baru 70/80 sen saja, bukan apa kalau tak jadi taklah rugi sangat rasa. Caranya, dapat kan telur itik, paling baik yang kulitnya nak hijau-hijau skit (permulaan cuba 2/3 biji je dulu) pecahkan telur dan asingkan telur putih kedalam satu bekas (yang kuning makan je). Lepas tu, ambil berus (1.5 inci lebar) dan sapukan telur putih tadi ke papan sirip berdekatan dengan tweeter dan corners (+- 1.5x4 inci lebar). Kemudian letakkan kertas dibawah tempat yang telah disapu tadi agar mudah untuk dibuat inspection nanti dan ulang sehingga habis telur. Biarkan untuk beberapa hari kemudian baru cek, kalau ada tanda najis maknanya berkesanlah teknik ni. Kalau tak jadi…….fikirkan cara lain. Mungkin boleh try pakai sup sarang burung walit pulak ke!.



4.      LMB (optional):
Bagi lubang masuk ni optional je, tapi ada jugak yang buat. Caranya sapukan je bancuhan najis walit tadi kat ruang-ruang di LMB. Biasanya orang pakai yang ready made automation dispenser seperti H3N1 (Pak Hen punya).

Oklah tuan-tuan…….itu je yang dapat saya kongsi kali ini. Kita hanya berusaha……..tapi Yang Maha Kuasa yang menentukan…..wallhua’lam.

0 comments:

Post a Comment